ФІЛОСОФСЬКО-КУЛЬТУРОЛОГІЧНИЙ АНАЛІЗ ПОНЯТТЯ «КРИЗА»

Автор(и)

  • Мар’яна Галущак

DOI:

https://doi.org/10.24919/2522-4727.39.139563

Ключові слова:

криза, катастрофа, антропологічна криза, свідомість, мислення, культура, цивілізація

Анотація

Анотація. У статті аналізується поняття «криза», яке стало чи не основною конотацією суспільно-історичної ситуації сьогодення. Криза постає тим вирішальним фактором, який через реалізацію аналізу і критичного переосмислення всього попереднього, приводить нас до виходу за межі сталого. Протягом всього історичного процесу людство неодноразово виявлялось у критичних, кризових ситуаціях, але якісна відмінність кризи сьогодення в тому, що вона постає зовсім іншим етапом у своєму саморозгортанні, набуваючи рис всезагальної катастрофи. Ця катастрофічність не має виходу та вирішення, загрожуючи тотальним руйнуванням і самознищенням, втратою власної ідентичності та загубленістю перед різноманітними запитами і частими змінами актуального сьогодення.

Біографія автора

Мар’яна Галущак

кандидат філософських наук, старший викладач кафедри філософії імені професора Валерія Григоровича Скотного, Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка, вул. Івана Франка, 24, Дрогобич, 82100, Україна (mary_jane_83@ukr.net)

ORCID: https://orcid.org/0000-0002-5088-8701

Посилання

Antonii, mitropolit Surozhskii. (2005). O vstreche [About a meeting]. Moscow: Klin [in Russian].

Akhutin, A.V. (2007). Antichnye nachala filosofii [Ancient principles of philosophy]. Saint Petersburg: Nauka [in Russian].

Bakhtin, M. (2002). Istoricheskoe myshlenie v epokhu katastrof [Historical thinking in the era of disasters]. Sotcialnyi krizis i sotcialnaia katastrofa: sb. materialov konferentcii – Soсial crisis and social catastrophe: collection of materials of conference. (pp. 103–106). Saint Petersburg: Sankt-Peterburgskoe filosofskoe obshchestvo. Retrieved from http://www.anthro-pology.ru/ru/texts/bakhtin_mv/crisis_23.html [in Russian].

Buber, M. (1995). Problema cheloveka [The problem of man]. (N.I. Levin, Trans.). In M. Buber, Dva obraza very – Two characters of faith (pp. 157–227). Moscow: Respublika [in Russian].

Bychkov, V., & Bychkova, L. (2000). XX vek: predelnye meta-morfozy kultury [The twentieth century: the ultimate metamorphosis of culture]. Polignozis – Polignozis, 2, 63–76 [in Russian].

Biukenen, P.Dzh. (2003). Smert Zapada [Death of the west]. (A. Bashkirov, Trans.). Moscow: OOO Izdatelstvo AST [in Russian].

Voropai, T. (2007). Post/poslednii chelovek (nekotorye aspekty liberalnoi eskhatologii i postchelovecheskoi antropologii) [The post/last peson (some aspects of liberal eschatology and posthuman anthropology)]. Stranitcy – Pages, 12:1, 125–146. Moscow: BBI [in Russian].

Gvardini, R. (2000). Konetc novogo vremeni [The end of modern times]. Samosoznanie iskusstva i kultury XX veka – Consciousness of art and culture of the XXth century (pp. 169–226). Moscow; Saint Petersburg: Universitetskaia kniga [in Russian].

Gurevich, P. (1999). Filosofiia cheloveka [Philosophy of man]. Moscow: IFRAN [in Russian].

Gurevich, P. (2001). Kulturologiia [Culturology] (2nd ed., rev.). Moscow: Gardariki [in Russian].

Gusserl, E. (1995). Krizis evropeiskogo chelovechestva i filosofiia [The crisis of European humanity and philosophy]. (N.A. Kolpakova & T.N. Pranchenko, Trans.). Kulturologiia. XX vek. AntologiiaCulture Studies of the XXth century. Anthology (pp. 297–331). Moscow: Iurist [in Russian].

Kiselev, G. (2006). Smysly i tcennosti novogo veka [Meanings and values of the new century]. Voprosy filosofiiQuestions of Philosophy, 3, 3–16 [in Russian].

Litvin, T. (2002). Krizis i katastrofa. Nitcshe i Delez [Crisis and catastrophe. Nietzsche and Deleuze]. Sotcialnyi krizis i sotcialnaia katastrofa: sb. materialov konferentcii Soсial crisis and social catastrophe: collection of materials of conference (pp. 50–52). Saint Petersburg: Sankt-Peterburgskoe filosofskoe obshchestvo. Retrieved from http://www.anthropology.ru/ru/texts/litvin_tv/crisis_09.html [in Russian].

Mamardashvili, M. (1990). Diavol igraet nami, kogda my ne myslim tochno… [The devil plays us when we do not think for sure…]. In M. Mamardashvili, Kak ia ponimaiu filosofiiuAs I understand philosophy (pp. 126–142). Moscow: Progress [in Russian].

Mamardashvili, M. (1990). Soznanie i tcivilizatciia [Consciousness and civilization]. In M. Mamardashvili, Kak ia ponimaiu filosofiiuAs I understand philosophy (pp. 107–121). Moscow: Progress [in Russian].

Mamardashvili, M. (1990). Filosofiia – eto soznanie vslukh [Philosophy is a consciousness aloud]. In M. Mamardashvili, Kak ia ponimaiu filosofiiuAs I understand philosophy (pp. 57–63). Moscow: Progress [in Russian].

Melkov, Iu. (2004). Razmyshleniia o krizise kultury [Reflections on the crisis of culture]. Praktichna fіlosofіiaPractical Philosophy, 1 (11), 82–93 [in Russian].

Nіtsshe, F. (1993). Zhadannia vlady [The thirst for power]. (P. Tarashchuk, Trans.). In F. Nіtsshe, Tak kazav ZaratustraThat is what Zaratustra used to say (pp. 329–414). Kyiv: Osnovy [in Ukrainian].

Pomerantc, G. (1995). Dialog kulturnykh mirov [Dialogue between cultural worlds]. Liki kultury: almanakh – Face of culture: almanac (Vol. 1), (pp. 445–455). Moscow: Iurist [in Russian].

Sorokin, P. (1998). Krizis nashego vremeni [The crisis of our time]. (A.Iu. Sogomonov, Trans.). Chelovek – Individual, 6, 51–58 [in Russian].

Fasmer, M. (1986). Etimologicheskii slovar russkogo iazyka [Etymological dictionary of the Russian language] (Vols. 1–4; Vol. 2). Moscow: Progress [in Russian].

Khaidegger, M. (1988). Pismo o gumanizme [A Letter on Humanism]. (V. Bibikhin, Trans.). Problema cheloveka v zapadnoi filosofiiManʼs problem in western Philosophy (pp. 314–386). Moscow: Progress [in Russian].

Khoruzhii, S. (2002). Nitcshe i Solovev v krizise evropeiskogo cheloveka [Nietzsche and Soloviev in the crisis of the European man]. Voprosy filosofiiQuestions of Philosophy, 2, 52–68 [in Russian].

Chumakov, A.N., Korolev, A.D., Dakhin, A.V. (2013). Filosofiia v sovremennom mire: dialog mirovozzrenii [Philosophy in the Modern World: Dialogue of Worldviews]. Voprosy filosofii – Questions of Philosophy, 1, 3–16 [in Russian].

Shachin, S. (2003). Opyt issledovaniia ponimaniia ratcionalnosti v traditcii «postmetafizicheskogo myshleniia» XX veka [Experience in understanding rationality in the tradition of «post-metaphysical thinking» of the twentieth century]. Gumanitarnye nauki, filosofiia i komparativistikaHuman sciencis, philosophy and comparative (pp. 120–124). Retrieved from http://anthropology.ru/ru/texts/shachin/kompar_29.html [in Russian].

Shpengler, O. (1993). Zakat Evropy. Ocherki morfologii mirovoi istorii. T. 1: Geshtalt i deistvitelnost [The Decline of Europe. Essays on the morphology of world history. Vol. 1: Gestalt and reality]. (K. Svasian, Trans.). Moscow: Mysl [in Russian].

Epshtein, M.N. (1995). Informatcionnyi vzryv i travma postmoderna [Information explosion and postmodern trauma]. Voprosy filosofiiQuestions of Philosophy, 10, 129–145 [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-08-10

Номер

Розділ

Статті