ФІЛОСОФСЬКО-КУЛЬТУРОЛОГІЧНИЙ АНАЛІЗ ПОНЯТТЯ «КРИЗА»
DOI:
https://doi.org/10.24919/2522-4727.39.139563Ключові слова:
криза, катастрофа, антропологічна криза, свідомість, мислення, культура, цивілізаціяАнотація
Анотація. У статті аналізується поняття «криза», яке стало чи не основною конотацією суспільно-історичної ситуації сьогодення. Криза постає тим вирішальним фактором, який через реалізацію аналізу і критичного переосмислення всього попереднього, приводить нас до виходу за межі сталого. Протягом всього історичного процесу людство неодноразово виявлялось у критичних, кризових ситуаціях, але якісна відмінність кризи сьогодення в тому, що вона постає зовсім іншим етапом у своєму саморозгортанні, набуваючи рис всезагальної катастрофи. Ця катастрофічність не має виходу та вирішення, загрожуючи тотальним руйнуванням і самознищенням, втратою власної ідентичності та загубленістю перед різноманітними запитами і частими змінами актуального сьогодення.
Посилання
Antonii, mitropolit Surozhskii. (2005). O vstreche [About a meeting]. Moscow: Klin [in Russian].
Akhutin, A.V. (2007). Antichnye nachala filosofii [Ancient principles of philosophy]. Saint Petersburg: Nauka [in Russian].
Bakhtin, M. (2002). Istoricheskoe myshlenie v epokhu katastrof [Historical thinking in the era of disasters]. Sotcialnyi krizis i sotcialnaia katastrofa: sb. materialov konferentcii – Soсial crisis and social catastrophe: collection of materials of conference. (pp. 103–106). Saint Petersburg: Sankt-Peterburgskoe filosofskoe obshchestvo. Retrieved from http://www.anthro-pology.ru/ru/texts/bakhtin_mv/crisis_23.html [in Russian].
Buber, M. (1995). Problema cheloveka [The problem of man]. (N.I. Levin, Trans.). In M. Buber, Dva obraza very – Two characters of faith (pp. 157–227). Moscow: Respublika [in Russian].
Bychkov, V., & Bychkova, L. (2000). XX vek: predelnye meta-morfozy kultury [The twentieth century: the ultimate metamorphosis of culture]. Polignozis – Polignozis, 2, 63–76 [in Russian].
Biukenen, P.Dzh. (2003). Smert Zapada [Death of the west]. (A. Bashkirov, Trans.). Moscow: OOO Izdatelstvo AST [in Russian].
Voropai, T. (2007). Post/poslednii chelovek (nekotorye aspekty liberalnoi eskhatologii i postchelovecheskoi antropologii) [The post/last peson (some aspects of liberal eschatology and posthuman anthropology)]. Stranitcy – Pages, 12:1, 125–146. Moscow: BBI [in Russian].
Gvardini, R. (2000). Konetc novogo vremeni [The end of modern times]. Samosoznanie iskusstva i kultury XX veka – Consciousness of art and culture of the XXth century (pp. 169–226). Moscow; Saint Petersburg: Universitetskaia kniga [in Russian].
Gurevich, P. (1999). Filosofiia cheloveka [Philosophy of man]. Moscow: IFRAN [in Russian].
Gurevich, P. (2001). Kulturologiia [Culturology] (2nd ed., rev.). Moscow: Gardariki [in Russian].
Gusserl, E. (1995). Krizis evropeiskogo chelovechestva i filosofiia [The crisis of European humanity and philosophy]. (N.A. Kolpakova & T.N. Pranchenko, Trans.). Kulturologiia. XX vek. Antologiia – Culture Studies of the XXth century. Anthology (pp. 297–331). Moscow: Iurist [in Russian].
Kiselev, G. (2006). Smysly i tcennosti novogo veka [Meanings and values of the new century]. Voprosy filosofii – Questions of Philosophy, 3, 3–16 [in Russian].
Litvin, T. (2002). Krizis i katastrofa. Nitcshe i Delez [Crisis and catastrophe. Nietzsche and Deleuze]. Sotcialnyi krizis i sotcialnaia katastrofa: sb. materialov konferentcii – Soсial crisis and social catastrophe: collection of materials of conference (pp. 50–52). Saint Petersburg: Sankt-Peterburgskoe filosofskoe obshchestvo. Retrieved from http://www.anthropology.ru/ru/texts/litvin_tv/crisis_09.html [in Russian].
Mamardashvili, M. (1990). Diavol igraet nami, kogda my ne myslim tochno… [The devil plays us when we do not think for sure…]. In M. Mamardashvili, Kak ia ponimaiu filosofiiu – As I understand philosophy (pp. 126–142). Moscow: Progress [in Russian].
Mamardashvili, M. (1990). Soznanie i tcivilizatciia [Consciousness and civilization]. In M. Mamardashvili, Kak ia ponimaiu filosofiiu – As I understand philosophy (pp. 107–121). Moscow: Progress [in Russian].
Mamardashvili, M. (1990). Filosofiia – eto soznanie vslukh [Philosophy is a consciousness aloud]. In M. Mamardashvili, Kak ia ponimaiu filosofiiu – As I understand philosophy (pp. 57–63). Moscow: Progress [in Russian].
Melkov, Iu. (2004). Razmyshleniia o krizise kultury [Reflections on the crisis of culture]. Praktichna fіlosofіia – Practical Philosophy, 1 (11), 82–93 [in Russian].
Nіtsshe, F. (1993). Zhadannia vlady [The thirst for power]. (P. Tarashchuk, Trans.). In F. Nіtsshe, Tak kazav Zaratustra – That is what Zaratustra used to say (pp. 329–414). Kyiv: Osnovy [in Ukrainian].
Pomerantc, G. (1995). Dialog kulturnykh mirov [Dialogue between cultural worlds]. Liki kultury: almanakh – Face of culture: almanac (Vol. 1), (pp. 445–455). Moscow: Iurist [in Russian].
Sorokin, P. (1998). Krizis nashego vremeni [The crisis of our time]. (A.Iu. Sogomonov, Trans.). Chelovek – Individual, 6, 51–58 [in Russian].
Fasmer, M. (1986). Etimologicheskii slovar russkogo iazyka [Etymological dictionary of the Russian language] (Vols. 1–4; Vol. 2). Moscow: Progress [in Russian].
Khaidegger, M. (1988). Pismo o gumanizme [A Letter on Humanism]. (V. Bibikhin, Trans.). Problema cheloveka v zapadnoi filosofii – Manʼs problem in western Philosophy (pp. 314–386). Moscow: Progress [in Russian].
Khoruzhii, S. (2002). Nitcshe i Solovev v krizise evropeiskogo cheloveka [Nietzsche and Soloviev in the crisis of the European man]. Voprosy filosofii – Questions of Philosophy, 2, 52–68 [in Russian].
Chumakov, A.N., Korolev, A.D., Dakhin, A.V. (2013). Filosofiia v sovremennom mire: dialog mirovozzrenii [Philosophy in the Modern World: Dialogue of Worldviews]. Voprosy filosofii – Questions of Philosophy, 1, 3–16 [in Russian].
Shachin, S. (2003). Opyt issledovaniia ponimaniia ratcionalnosti v traditcii «postmetafizicheskogo myshleniia» XX veka [Experience in understanding rationality in the tradition of «post-metaphysical thinking» of the twentieth century]. Gumanitarnye nauki, filosofiia i komparativistika – Human sciencis, philosophy and comparative (pp. 120–124). Retrieved from http://anthropology.ru/ru/texts/shachin/kompar_29.html [in Russian].
Shpengler, O. (1993). Zakat Evropy. Ocherki morfologii mirovoi istorii. T. 1: Geshtalt i deistvitelnost [The Decline of Europe. Essays on the morphology of world history. Vol. 1: Gestalt and reality]. (K. Svasian, Trans.). Moscow: Mysl [in Russian].
Epshtein, M.N. (1995). Informatcionnyi vzryv i travma postmoderna [Information explosion and postmodern trauma]. Voprosy filosofii – Questions of Philosophy, 10, 129–145 [in Russian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2018 Проблеми гуманітарних наук. Серія Філософія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Розробляючи положення видавничої політики збірника фахового наукового видання Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка «Людинознавчі студії. Серія Педагогіка” , редакція спиралась на рекомендації Комітета з етики публікацій – Committee on Publication Ethics (COPE), досвід роботи українських і закордонних наукових товариств, організацій та редакцій наукових видань, а також керувалась Етичним кодексом ученого України. Суспільство має бути впевненим у чесності науковців та достовірності результатів їхніх досліджень. На жаль, в багатьох країнах спостерігалися серйозні порушення етики, які підірвали авторитет науки та довіру суспільства до вчених. Щоб запобігти такому розвиткові подій в Україні, всі науковці мають усвідомлювати важливість високоетичної поведінки та свою відповідальність за формування громадської думки щодо науки.
Етичні зобов’язання авторів
- Основний обов’язок автора полягає в тому, щоб надати точний звіт про проведене дослідження, а також об’єктивне обговорення його значущості. Автори повинні представити свої результати чітко та однозначно, так що їхні висновки можуть бути підтверджені іншими вченими, без підробки отримання даних або неналежного маніпулювання ними.
- Автори статей несуть усю повноту відповідальності за зміст статей і за сам факт їх публікації.
- Автор повинен цитувати ті публікації, які здійснили визначальний вплив на сутність роботи, що викладалася, а також ті, які можуть швидко познайомити читача з більш ранніми роботами, важливими для розуміння цього дослідження. Необхідно також належним чином вказувати джерела принципово важливих матеріалів, використаних у цій роботі, якщо ці матеріали не були отримані самим автором.
- Недопустимим є представлення плагіату в якості оригінальної роботи та подання до публікації раніше опублікованої статті. У випадках виявлення зазначених фактів відповідальність несуть автори наданих матеріалів.
- Співавторами статті мають бути все ті особи, які доклали значний науковий внесок у представлену роботу і які розділяють відповідальність за отримані результати. Автор, який представляє рукопис до публікації, відповідає за те, щоб до списку співавторів були включені тільки ті особи, які відповідають критерію авторства та бере на себе відповідальність за згоду інших авторів статті на її публікацію в журналі.
- Автори повинні повідомити редактора про будь-який потенційний конфлікт інтересів, на які могла б вплинути публікація результатів, що містяться в цьому рукописі.
- Автори повинні чітко вказати джерела всієї процитованої або представленої інформації та мають належним чином оформити посилання на літературні джерела, що використані у роботі, відповідно до вимог ДСТУ ГОСТ 7.1:2006.
- Редколегія має право відмовити у публікації статті за умов недотримання вимог редакції.
Договір про передачу авторських прав
«___» ____________201__ р. |
м. Дрогобич
Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка, як засновник та видавець наукового журналу «Людинознавчі студії: збірник наукових праць Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. Серія «Педагогіка» (далі – «Видавець») в особі ректора Скотної Надії Володимирівни, який діє на підставі Статуту, з одного боку, та Автор (и):
|
|
(прізвище, імʼя, по-батькові автора (ів))
(далі – Автор), з іншого боку, разом іменовані «Сторони», підписали цей Договір про наступне:
1. Автор (и) безоплатно надає Видавцю виняткові права на друк та використання письмового твору (далі – «Стаття»)
|
включно права дозволяти або забороняти використання Статті або її частини третіми особами, у будь-якій формі і будь-якими способами.
2. З моменту підписання цього Договору, за умови прийняття Статті до друку, Видавцеві належить виняткове право оприлюднити, редагувати, адаптувати, модифікувати, перекладати на будь-яку мову, видавати, а також розповсюджувати Статтю необмеженим накладом у будь-якому вигляді та форматі на будь-яких носіях інформації і будь-якими способами.
3. Ця передача авторських прав здійснюється на весь термін дії авторського права на вказану Статтю і має силу на території всіх країн світу.
4. Всі копії Статті, як паперові, так і електронні, мають містити інформацію про авторські права Видавця і повне бібліографічне посилання на Статтю.
5. Видавець підтверджує збереження за Автором наступних прав:
- патентні права, права на торгівельні марки і права на будь-які процеси, речовини, матеріали та методики, описані в Статті;
- права на виготовлення різних копій, зокрема електронних, винятково для власного використання колегами Автора за умови, що копії Статті не будуть використані ним для продажу та для систематичного розповсюдження;
- права наступного використання Автором всієї Статті або будь-яких її частин в оглядах, дисертаційних роботах, книгах, лекціях.
6. Автор гарантує, що ця Стаття не була раніше надрукована і не буде надрукована будь-де до її публікації Видавцем, а також те, що авторські права на її публікацію не передавались іншим видавництвам.
7. Автор гарантує, що ця Стаття є оригінальною роботою Автора і не є копією будь-якої іншої роботи. Автор гарантує, що ним одержано всі необхідні дозволи на використання матеріалів в своїй Статті, що охороняються авторським правом.
8. Автор гарантує, що використання Видавцем авторських прав, набутих внаслідок цього Договору, не спричинить порушення авторських прав будь-яких осіб або організації, а також не призведе до розголошення секретних або конфіденційних відомостей.
9. Дія цього Договору регулюється чинним законодавством України.
10. Всі доповнення, додатки, акти складаються сторонами в письмовому вигляді і підписуються вповноваженими представниками Сторін.
11. Цей Договір складено в двох примірниках по одному для кожної із Сторін.
12. Реквізити та підписи Сторін:
Автор
| Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка |
(П.І.Б.)
| вул. Івана Франка 24, м. Дрогобич, Львівська обл., 82100, Україна |
(Адреса)
| Ректор Скотна Н.В. |
Підпис ---------------------- |
--------------------------- |