ABOUT THE INTERNAL SELF-DIFFERENCES OF MODERN

Автор(и)

  • Vera Limonchenko

DOI:

https://doi.org/10.24919/2522-4727.39.139569

Ключові слова:

модерн, постмодерн, класика, рефлексія, некласична рефлексія

Анотація

Анотація. Загострення уваги до модерну актуалізовано дискусіями навколо постмодерну: модерн і постмодерн розглядаються як мисленеві стратегії сучасності. Осмислення того, від чого відмовляється постмодерн у модерні, не раз ставало предметом роздумів і декларацій, проте ретельний розгляд приводить до тези – «модерн – незавершений проект», що ставить під сумнів претензії постмодерну на подолання модерну. Схвалення і прийняття стратегій постмодерну, що виходить з того, що модерн не є життєздатним і вичерпав себе, тільки загострило увагу до нього і виявило смислову енергетику, здатну підживлювати нашу сучасність.

У статті ставиться мета виявити історичну і смислову структуру модерну, звертаючись до проблематики класичного/некласичного типів філософствування, розробленої М.К. Мамардашвілі.

Спираючись на позицію Габермаса, можна говорити про «короткий» і «довгий» модерн: перший співвіднесений з точкою зору Адорно, початок цього модерну датується 1850 р., що відповідає рефлексіям мистецтва у Бодлера, «довгий» модерн починається з V ст. відділенням нового часу від римсько-язичницького минулого, всередині якого обіцяна новизна бачиться звершеною, коли сучасність («світ модерну») відкриває себе майбутньому – Габермас вказує на 1500 рік, якісна новизна якого була засвідчена тільки в XVIII ст. Злам модерну («короткий модерн») – свідчення нової ситуації думки, яка може бути схоплена розрізненням класичної та некласичної розумової установок, що для тематики пропонованої статті продуктивно розглянути при опорі на ідеї М.К. Мамардашвілі. При розгляді модерну як такого дискурсу, який не ідентифікується з якимось конкретним історичним періодом або певним інтелектуальним напрямом, акцент робиться на такому встановленні традиції, коли ніщо більше не має авторитету або значимості, за винятком розуму. При цьому «розум» береться вузько – як «прогресивна, авангардна свідомість». Проведений аналіз дає змогу конкретизувати модерн і виявити його некласичний варіант, співвіднесений з певним історичним періодом, що, по-перше, повертає впорядкованість історичному процесу, по-друге, надає можливість для обґрунтування рефлексії, відмінної від класичної, тобто, не відмовляючись від філософії субʼєкта, уникнути нормуючих й активістських тенденцій.

Біографія автора

Vera Limonchenko

доктор філософських наук, професор кафедри філософії імені професора Валерія Григоровича Скотного, Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка, вул. Івана Франка, 24, Дрогобич, 82100, Україна (volim_s@ukr.net)

ORCID: https://orcid.org/0000-0002-4770-7199

Посилання

Bykova, M. (2001). Gegelevskii fenomen sovremennosti, ili Naskolko Gegel blizok k modernu [Hegelian phenomenon of modernity, or How close is Hegel to modernity]. Logos – Logos, 5–6 (31), 96–111. Retrieved from http://www.ruthenia.ru/logos/number/2001_5_6/11.htm [in Russian].

Kalinesku, M. (2016). Ideia sovremennosti [The idea of modernity]. Khudozhestvennyi zhurnal – Art magazine, 98. Retrieved from http://moscowartmagazine.com/issue/31/article/541 [in Russian].

Kakoi modern? Filosofskie refleksii nad situatciei post/nedo/after-post/post-post… modernizma: kolektivnaia monografiia, posviashchonnaia 70-letnemu iubileiu d. filos. n., prof. A.A. Mamaluia [What modernity? Philosophical reflections on the situation of post/ned/after-post/post-post ... modernism: A selective monograph, dedicated the 70th anniversary of the Doctor of Philosophy Sciences, prof. A.A. Mamaluy]. (2010). (Vols. 1–2; Vol. 1). Kharkiv: HNU imeni V.N. Karazina [in Russian].

Mamardashvili, M.K. (1972). Klassika i sovremennost. Dve epokhi v razvitii burzhuaznoi filosofii [Classics and modernity. Two epochs in the development of bourgeois philosophy]. Filosofiia v sovremennom mire – Philosophy in the modern world. Moscow: Nauka. Retrieved from http://gtmarket.ru/laboratory/expertize/5599 [in Russian].

Pigrov, K.S. (2016). K issledovaniiu kontcepta vremeni vostochnoevropeiskogo moderna: pafos i ironiia [To the study of the concept of the time of Eastern European modernity: pathos and irony]. Nauchno-tekhnicheskie vedomosti SPbGPU. Gumanitarnye i obshchestvennye nauki – St. Petersburg State Polytechnical University Journal. Humanities and Social Sciences, 3 (250), 137–147 [in Russian].

Sedakova, O. (n.d.). No soul more. Pri uslovii otsustviia dushi. Postmodernistskii obraz cheloveka [No soul more. Provided there is no soul. Postmodernist image of a person]. Retrieved from http://www.olgasedakova.com/Moralia/279 [in Russian].

Habermas, J. (1987). The Philosophical Discourse of Modernity: Twelve Lectures. Cambridge: Polity in association with Basil Blackwell [in English].

Lyotard, J.-F. (1984). The Postmodern Condition: A Report on Knowledge Theory and History of Literature (Vol. 10). University of Minnesota Press [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-08-10

Номер

Розділ

Статті