ТРАДИЦІЯ, ТРАДИЦІОНАЛІЗМ, ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ: СОЦІАЛЬНО-ПОЛІТИЧНІ ВИМІРИ

Автор(и)

  • Микола Ліпін

DOI:

https://doi.org/10.24919/2522-4727.41.165816

Ключові слова:

традиція, традиціоналізм, відповідальність, влада, ідентичність, історія

Анотація

Анотація. Питання про співвідношення традиції і сучасності починає звучати на повний голос в Новий час і залишається актуальним у контексті викликів сьогодення. Для доби Модерну це питання обумовлене не випадковими форс-мажорними обставинами, а іманентною логікою її розвитку. Мета статті – розглянути традицію як творче начало, в якому знімається дуалізм нового і старого, традиціоналізму та модернізації, минулого і сучасного. Для досягнення зазначеної мети необхідно здійснити аналіз живої, творчої традиції як відповідального ставлення людини до світу, в якому долається однобічна абсолютизація минулого. Методологія. Дослідження проведено із застосуванням методів теоретичного узагальнення, порівняльного аналізу, аналізу та синтезу, що дало змогу виявити значимість класичних форм думки для осмислення феноменів «традиція», «традиціоналізм» і «відповідальність». Теоретична новизна. Ми наголошуємо на тому, що становлення новоєвропейського індивіда відбувається через взяття на себе відповідальності за все, що відбувається у його житті, відповідно минуле, традиція, звичаї втрачають притаманний їм автоматизм, проблематизуються, стаючи нічим ззовні не забезпеченими. Таким чином, питання про співвідношення традиції і сучасності не вичерпується протиставленням минулого і теперішнього, а відсилає до способів існування людини, до притаманного їй обов՚язку починати все те, що начебто відбувається саме собою, у тому числі і традицію. Висновки. Спроби «відродження» культури, традицій поза активністю людини є спробами надати спадщині минулого статус наявного, продовжити її без пробудження спадкоємців. Штучне відтворення традиції задля забезпечення готових, сталих і надіндивідуальних орієнтирів людського життя у нестабільному, плинному світі породжує ідеологізований традиціоналізм.

Біографія автора

Микола Ліпін

кандидат філософських наук, доцент кафедри філософських та соціальних наук, Київський національний торговельно-економічний університет, вул. Кіото, 19, Київ, 02156, Україна (pinli@ukr.net); ORCID: http://orcid.org/0000-0003-0940-088X

Посилання

Abyzova, L. (1997). Problema interpretuvannia ta vykorystannia tradytsii ideolohiiamy (teoretyko-metodolohichnyi analiz) [The problem of interpreting and using traditions with ideologies (theoretical methodological analysis)]. (Candidate՚s thesis). Dnipropetrovsk [in Ukranian].

Abyzova, L. (2011). Tradytsionalizm ukrainskoho suspilstva: zberezhennia natsionalnoi identychnosti chy konservuvannia mynuloho? [Traditionalism of Ukrainian society: preservation of national identity or preservation of the past?]. Ukrainoznavchyi almanakhUkrainian studies almanac, 5, 51–53 [in Ukranian].

Batishchev, G. (1997). Vvedenie v dialektiku tvorchestva [Introduction to the dialectic of creativity]. Saint Petersburg: Izdatelstvo RKhGI [in Russian].

Bakhtin, M. (1994). Iskusstvo i otvetstvennost [Art and responsibility]. In M. Bakhtin, Raboty 20-h godovWorks of the 20s (pp. 5–9). Kiev: Next [in Russian].

Bell, G. (1991). Frankfurtstkie chteniia [Frankfurt reading]. Samosoznanie evropeiskoi kultury ХХ veka: mysliteli i pisateli Zapada o meste kultury v sovremennom obshchestve (pp. 293–337). Moscow: Politizdat [in Russian].

Bibikhin, V. (2003). Vozvrashchenie ottcov [Fathers return]. Drugoe nachalo – Another beginning (pp. 235–256). Saint Petersburg: Nauka [in Russian].

Brubeiker, R. (2012). Еtnichnost bez grupp [Ethnicity without groups]. (I. Borisova, Trans.). Moscow: Izdatelskii dom Vysshei shkoly ekonomiki [in Russian].

Burde, P. (2013). Identichnost i reprezentatciia: еlementy kriticheskoi refleksii idei «regiona» [Identity and Representation: Elements of the Critical Representation of the «Region» Idea]. Ab Imperio, 2, 45–60 [in Russian].

Vyshynskyi, S. (2013). Ontolohichni vymiry intehralnoho tradytsionalizmu [Ontological dimensions of integral traditionalism]. (Candidate՚s thesis). Kyiv: Instytut filosofii imeni H.S. Skovorody Natsionalnoi akademii nauk Ukrainy [in Ukranian].

Hadamer, H. (2000). Istyna i metod [Truth and method]. (M. Kushnir, Trans.). Kyiv: Yunivers [in Ukranian].

Gegel, G.V.F. (1993). Lektcii po istorii filosofii [Lectures on the history of philosophy]. Saint Petersburg: Nauka [in Russian].

Kant, I. (1989). Vidpovid na pytannia: Shcho take Prosvitnytstvo? [The answer to the question: What is the Enlightenment?]. (M. Laslo-Kutsiuk, Trans.), Vsesvit – Universe, 4, 135–138 [in Ukranian].

Nastoiashcha, K.V. (2005). Funktsionuvannia kulturnoi tradytsii u sotsialnomu prostori [Functioning of the cultural tradition in the social space]. (Candidate՚s thesis). Kyiv [in Ukranian].

Prolieiev, S.V. (2016). Ideia Yevropy ta yevropeiska identychnist [The idea of Europe and European identity]. Filosofiia finansovoi tsyvilizatsii: liudyna u sviti hrosheiPhilosophy of financial civilization: a man in the world of money (pp. 72–79). Kyiv: UBS NBU [in Ukranian].

Ranser, Zh. (2006). Na kraiu politicheskogo [On the edge of the political]. (B.M. Skuratova, Trans.). Moscow: Praksis [in Russian].

Tkachenko, O.A. (2010). Dukhovnist tradytsii: sotsialno-filosofskyi analiz [Spirituality of tradition: socio-philosophical analysis]. (Candidate՚s thesis). Drohobych [in Ukranian].

Fuko, M. (2002). Chto takoe Prosveshchenie? [What is Enlightenment?]. In M. Fuko, Intellektualy i vlast: izbrannye politicheskie stati, vystupleniia i interviu – Intellectuals and Power: Selected political articles, speeches and interviews, 1, 335–359. Moscow: Praksis [in Russian].

Khabermas, Iu. (1995). Grazhdanstvo i natcionalnaia identichnost [Citizenship and national identity]. Demokratiia. Razum. Nravstvennost: Moskovskie lektcii i interviuDemocracy. Mind. Morality: Moscow lectures and interviews (pp. 209–245). Moscow: AO «KAMI», ITc «Akademiia» [in Russian].

Khaidegger, M. (1995). Issledovatelskaia rabota Vilgelma Dilteia i borba za istoricheskoe mirovozzrenie v nashi dni. Desiat dokladov, prochitannykh v Kassele (1925) [Wilhelm Dilthey՚s research work and the struggle for the historical worldview of our time. Ten reports read in Kassel (1925)] (A. Mikhailov, Trans.). Voprosy filosofii – Philosophy Questions, 1, 119–145 [in Russian].

Khoruzhii, S. (2017). Zlokliucheniia traditcii, ili Pochemu nuzhno zashchishchat traditciiu ot traditcionalistov [Misadventures of tradition, or why you need to protect the tradition of traditionalists]. Voprosy filosofii – Philosophy Questions, 9, 104–120 [in Russian].

Shatckii, E. (1990). Utopiia i traditciia [Utopia and tradition]. V.A. Chalikova (Ed.). Moscow: Progress [in Russian].

Anderson, B. (2006). Imagined communities: Reflections on the origin and spread of nationalism. Verso Books.

Arendt, H., & Kohn, J. (2006). Between past and future. Penguin.

Beck, U., Giddens, A., & Lash, S. (1994). Reflexive modernization: Politics, tradition and aesthetics in the modern social order. Stanford University Press.

Habermas, J. (2018). The philosophical discourse of modernity: Twelve lectures. John Wiley & Sons.

Hobsbawm, E., & Ranger, T. (Eds.). (2012). The invention of tradition. Cambridge University Press.

Shils, E. (2006). Tradition. University of Chicago Press.

Smith, A.D. (1991). National identity. University of Nevada press.

Todorov, T. (2001). The Uses and Abuses of Memory. (L. Golsan, Trans.). In H. Marchitello (Ed.), What Happens to History: The Renewal of Ethics in Contemporary Thought (pp. 11–22). London: Routledge.

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-06-18

Номер

Розділ

Статті