«ПЕРША ФІЛОСОФІЯ» СЕМЕНА ФРАНКА: НА ШЛЯХУ ДО НЕЗБАГНЕННОГО
DOI:
https://doi.org/10.24919/2522-4727.41.168496Ключові слова:
перша філософія, абсолютне, незбагненне, релігійна філософія, панентеїзм, С.Л. Франк, М. ГайдеґґерАнотація
Анотація. Мета. Встановлення історико-філософського значення архівного тексту С.Л. Франка «Перша філософія» в контексті його місця у творчій еволюції філософа та об՚єктивної цінності ідей, що він містить. Методологія. Стаття – це передовсім джерелознавче дослідження, відтак основною методологією є текстологічний аналіз, спрямований на встановлення змістових паралелей або відмінностей досліджуваного тексту із відомими працями С. Франка. Текстологічний аналіз доповнюється використанням біографічного підходу, який дає змогу встановити зв՚язок між написанням філософського щоденника і окремими фактами біографії філософа, а з іншого боку – доповнити цю біографію фактами інтуїтивно-містичного досвіду, свідчення якого надає цей текст. Наукова новизна полягає насамперед у введенні до наукового обігу раніше невідомого тексту видатного російського філософа. Встановлений подвійний характер цього тексту – з одного боку, він має форму філософського щоденника, з іншого – є підготовчими начерками до майбутньої книги. Показано, що на цьому етапі значну роль у формуванні релігійної філософії С. Франка відіграли ідеї Ф. Баадера. Відтворений творчий процес пошуку найбільш адекватної «формули», тобто позначення першореальності, яка є предметом «першої філософії», і яка, зрештою, знайшла вираження у назві книги «Незбагненне». Висновки. Текст «Перша філософія» дає можливість зануритися у творчу лабораторію С. Франка і прослідкувати, як протягом п՚яти років викристалізовувались назва і структура задуманої праці, її основна проблематика, як відбувався пошук форми і змісту тих положень, які увійшли до книги «Незбагненне», а також показати й ті тези чи сюжети, що не знайшли в ній подальшого обґрунтування. Текст «Перша філософія», з одного боку, відіграв для філософа роль своєрідної «проби пера», підготовки до безпосередньої роботи над «Незбагненним»; з іншого – має самостійну цінність як з точки зору з՚ясування витоків та процесу формування релігійної філософії Франка, так і з точки зору його власної змістовності.
Посилання
Aliaiev, G., & Rezvych, T. (Comps.). (2016). Perepiska S. Franka s V. Eliashevichem i F. Eliashevich [Correspondence of S. Frank with V. Elyashevich and F. Elyashevich]. Issledovaniia po istorii russkoi mysli [12]: Ezhegodnik za 2015 god – Studies in Russian intellectual History [12]: Yearbook for 2015 (pp. 40–240). Moscow: Modest Kolerov [in Russian].
Aliaiev, G. (2010). Kategorialnaia eksplikatciia Absoliuta v filosofii S.L. Franka [Categorical explication of the Absolute in the philosophy of Simon Frank]. Zhyttia u vymirakh Absoliutu yak problema filosofii i kultury rosiiskoho Sribnoho viku – Life in the dimensions of the Absolute as a problem of philosophy and culture of the Russian Silver age (pp. 207–221). Drohobych [in Russian].
Aliaiev, G., & Rezvykh, T. (2017). «Pervaia filosofiia» Semena Franka, ili prolegomeny k knige «Nepostizhіmoe» [«The first philosophy» by Simon Frank, or prolegomena to the book «Unknowable»]. Issledo-vaniia po istorii russkoi mysli [13]: Ezhegodnik za 2016–2017 god – Studies in Russian intellectual History [13]: Yearbook for 2016–2017 (pp. 7–38). Moscow: Modest Kolerov [in Russian].
Vospominaniia Tatiany Sergeevny Frank [Memories of Tatyana S. Frank]. (2006). In S. Frank, Saratovskii tekst – Saratov text (pp. 182-222). Saratov [in Russian].
Kuvakin, V. (2014). Nepostizhimoe Semena Franka: esse o neizvestnosti [The Simon Frank՚s Unknowable: An Essay on the Unknown]. Мosсow [in Russian].
Obolevich, T. (2017). Semen Frank. Shtrikhi k portretu filosofa [Simon Frank. Strokes to the portrait of the philosopher]. Мosсow [in Russian].
Plotnikov, N. (1995). S. Frank o M. Haideggere. K istorii vospriiatiia Haideggera v russkoi mysli [S. Frank about M. Heidegger. To the history of Heidegger՚s perception in Russian thought]. Voprosy filosofii – Questions of philosophy, 9, 169–185 [in Russian].
Rezvykh, T. (2015). «Moia sudba menia ne bespokoit…»: S. Frank v okkupirovannoi Frantcii [«My fate does not bother me...»: Simon Frank in occupied France]. «Samyi vydaiushchiisia russkii filosof»: Filosofiia religii i politiki S. Franka – «The Most Eminent Russian Philosopher»: Simon Frank՚s Philosophy of Religion and Politics (pp. 195–240). Moscow [in Russian].
Rezvykh, T. (2017). Semen Frank konspektiruet Frantca Baadera [Simon Frank outlines Franz Baader]. Paradigma: Filosofsko-kulturologicheskii almanakh – Paradigm: Philosophical Cultural Almanac, 27, 177–187 [in Russian].
Frank, S. (1986). Predsmertnoe. Vospominaniia i mysli [Deathbed. Memories and thoughts]. Vestnik russkogo khristianskogo dvizheniia – Bulletin of the Russian Christian movement, 146, 103–126 [in Russian].
Frank, S. (1990). Nepostizhimoe. Ontologicheskoe vvedenie v filosofiiu religii [The Unknowable. An Ontological Introduction to the Philosophy of Religion]. In S. Frank, Sochineniia – Works (pp. 181–559). Moscow: Pravda [in Russian].
Frank, S. (1995). Predmet znaniia: ob osnovakh i predelakh otvlechennogo znaniia [The subject of knowledge. On the basics and limits of abstract knowledge]. In S. Frank, Predmet znaniia. Dusha cheloveka – The subject of knowledge. Man՚s Soul (pp. 35–416). Sankt-Peterburg: Nauka [in Russian].
Frank, S. (2017). Razmyshleniia. Pervaia filosofiia [Reflections. First philosophy]. In G. Aliaiev & T. Rezvykh (Comps.), Issledovaniia po istorii russkoi mysli [13]: Ezhegodnik za 2016–2017 god – Studies in Russian intellectual History [13]: Yearbook for 2016–2017 (pp. 39–134). Moscow: Modest Kolerov [in Russian].
Tcygankov, A., & Obolevich, T. (2018). Istoriia semi i tvorchestva S. Franka v perepiske L. Binsvangera i T. Frank [Semyon Frank՚s Life and Writingsin the Correspondence between Ludwig Binswanger and Tatyana Frank]. Filosofiia. Zhurnal Vysshei shkoly ekonomiki – Philosophy. Journal of The Higher School of Economics, 2 (2), 134–155 [in Russian].
Iantcen, V. (2002). Pisma russkikh myslitelei v bazelskom arkhive Fritca Liba: N. Berdiaev, Lev Shestov, S. Frank, S. Bulgakov (1926–1948) [Letters of Russian Thinkers in the Fritz Lieb Basel Archive: N. Berdyaev, Lev Shestov, S. Frank, S. Bulgakov (1926–1948)]. Issledovaniia po istorii russkoi mysli: Ezhegodnik za 2001–2002 gody – Studies in Russian intellectual History: Yearbook for 2001–2002 (pp. 227–563). Moscow: Tri kvadrata [in Russian].
Boobbyer, Ph. (1995). S.L. Frank: the life and work of a Russian philosopher, 1877–1950. Ohio University Press.
Ehlen, P. (2009). Russische Religionsphilosophie im 20. Jahrhundert: Simon L. Frank. Das Gottmenschliche des Menschen. München: Verlag Karl Alber Freiburg
Frank, S. (2013). Das Absolute. Frank Werke, Bd. 8. Lebendiges Wissen. Aufsätze zur Philosophie (pp. 266–281). München: Alber, Freiburg.
Frank, S. (1926). Die russische Weltanschauung. Charlottenburg 2, Pan-Verlag Rolf Heise.
Nasarova, O. (2017). Das Problem der Wiedergeburt und Neubegründung der Metaphysik am Beispiel der christlichen philosophischen Traditionen. Die russische religiöse Philosophie (Simon L. Frank) und die deutschsprachige neuscholastische Philosophie (Emerich Coreth). München: Herbert Utz.
Stammer, D. (2016). Im Erleben Gott begegnen: Zur philosophischen Theologie Simon L. Franks. München: Verlag Karl Alber.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2019 Проблеми гуманітарних наук. Серія Філософія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Розробляючи положення видавничої політики збірника фахового наукового видання Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка «Людинознавчі студії. Серія Педагогіка” , редакція спиралась на рекомендації Комітета з етики публікацій – Committee on Publication Ethics (COPE), досвід роботи українських і закордонних наукових товариств, організацій та редакцій наукових видань, а також керувалась Етичним кодексом ученого України. Суспільство має бути впевненим у чесності науковців та достовірності результатів їхніх досліджень. На жаль, в багатьох країнах спостерігалися серйозні порушення етики, які підірвали авторитет науки та довіру суспільства до вчених. Щоб запобігти такому розвиткові подій в Україні, всі науковці мають усвідомлювати важливість високоетичної поведінки та свою відповідальність за формування громадської думки щодо науки.
Етичні зобов’язання авторів
- Основний обов’язок автора полягає в тому, щоб надати точний звіт про проведене дослідження, а також об’єктивне обговорення його значущості. Автори повинні представити свої результати чітко та однозначно, так що їхні висновки можуть бути підтверджені іншими вченими, без підробки отримання даних або неналежного маніпулювання ними.
- Автори статей несуть усю повноту відповідальності за зміст статей і за сам факт їх публікації.
- Автор повинен цитувати ті публікації, які здійснили визначальний вплив на сутність роботи, що викладалася, а також ті, які можуть швидко познайомити читача з більш ранніми роботами, важливими для розуміння цього дослідження. Необхідно також належним чином вказувати джерела принципово важливих матеріалів, використаних у цій роботі, якщо ці матеріали не були отримані самим автором.
- Недопустимим є представлення плагіату в якості оригінальної роботи та подання до публікації раніше опублікованої статті. У випадках виявлення зазначених фактів відповідальність несуть автори наданих матеріалів.
- Співавторами статті мають бути все ті особи, які доклали значний науковий внесок у представлену роботу і які розділяють відповідальність за отримані результати. Автор, який представляє рукопис до публікації, відповідає за те, щоб до списку співавторів були включені тільки ті особи, які відповідають критерію авторства та бере на себе відповідальність за згоду інших авторів статті на її публікацію в журналі.
- Автори повинні повідомити редактора про будь-який потенційний конфлікт інтересів, на які могла б вплинути публікація результатів, що містяться в цьому рукописі.
- Автори повинні чітко вказати джерела всієї процитованої або представленої інформації та мають належним чином оформити посилання на літературні джерела, що використані у роботі, відповідно до вимог ДСТУ ГОСТ 7.1:2006.
- Редколегія має право відмовити у публікації статті за умов недотримання вимог редакції.
Договір про передачу авторських прав
«___» ____________201__ р. |
м. Дрогобич
Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка, як засновник та видавець наукового журналу «Людинознавчі студії: збірник наукових праць Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. Серія «Педагогіка» (далі – «Видавець») в особі ректора Скотної Надії Володимирівни, який діє на підставі Статуту, з одного боку, та Автор (и):
|
|
(прізвище, імʼя, по-батькові автора (ів))
(далі – Автор), з іншого боку, разом іменовані «Сторони», підписали цей Договір про наступне:
1. Автор (и) безоплатно надає Видавцю виняткові права на друк та використання письмового твору (далі – «Стаття»)
|
включно права дозволяти або забороняти використання Статті або її частини третіми особами, у будь-якій формі і будь-якими способами.
2. З моменту підписання цього Договору, за умови прийняття Статті до друку, Видавцеві належить виняткове право оприлюднити, редагувати, адаптувати, модифікувати, перекладати на будь-яку мову, видавати, а також розповсюджувати Статтю необмеженим накладом у будь-якому вигляді та форматі на будь-яких носіях інформації і будь-якими способами.
3. Ця передача авторських прав здійснюється на весь термін дії авторського права на вказану Статтю і має силу на території всіх країн світу.
4. Всі копії Статті, як паперові, так і електронні, мають містити інформацію про авторські права Видавця і повне бібліографічне посилання на Статтю.
5. Видавець підтверджує збереження за Автором наступних прав:
- патентні права, права на торгівельні марки і права на будь-які процеси, речовини, матеріали та методики, описані в Статті;
- права на виготовлення різних копій, зокрема електронних, винятково для власного використання колегами Автора за умови, що копії Статті не будуть використані ним для продажу та для систематичного розповсюдження;
- права наступного використання Автором всієї Статті або будь-яких її частин в оглядах, дисертаційних роботах, книгах, лекціях.
6. Автор гарантує, що ця Стаття не була раніше надрукована і не буде надрукована будь-де до її публікації Видавцем, а також те, що авторські права на її публікацію не передавались іншим видавництвам.
7. Автор гарантує, що ця Стаття є оригінальною роботою Автора і не є копією будь-якої іншої роботи. Автор гарантує, що ним одержано всі необхідні дозволи на використання матеріалів в своїй Статті, що охороняються авторським правом.
8. Автор гарантує, що використання Видавцем авторських прав, набутих внаслідок цього Договору, не спричинить порушення авторських прав будь-яких осіб або організації, а також не призведе до розголошення секретних або конфіденційних відомостей.
9. Дія цього Договору регулюється чинним законодавством України.
10. Всі доповнення, додатки, акти складаються сторонами в письмовому вигляді і підписуються вповноваженими представниками Сторін.
11. Цей Договір складено в двох примірниках по одному для кожної із Сторін.
12. Реквізити та підписи Сторін:
Автор
| Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка |
(П.І.Б.)
| вул. Івана Франка 24, м. Дрогобич, Львівська обл., 82100, Україна |
(Адреса)
| Ректор Скотна Н.В. |
Підпис ---------------------- |
--------------------------- |