«ПЕРША ФІЛОСОФІЯ» СЕМЕНА ФРАНКА: НА ШЛЯХУ ДО НЕЗБАГНЕННОГО

Автор(и)

  • Геннадій Аляєв

DOI:

https://doi.org/10.24919/2522-4727.41.168496

Ключові слова:

перша філософія, абсолютне, незбагненне, релігійна філософія, панентеїзм, С.Л. Франк, М. Гайдеґґер

Анотація

Анотація. Мета. Встановлення історико-філософського значення архівного тексту С.Л. Франка «Перша філософія» в контексті його місця у творчій еволюції філософа та об՚єктивної цінності ідей, що він містить. Методологія. Стаття – це передовсім джерелознавче дослідження, відтак основною методологією є текстологічний аналіз, спрямований на встановлення змістових паралелей або відмінностей досліджуваного тексту із відомими працями С. Франка. Текстологічний аналіз доповнюється використанням біографічного підходу, який дає змогу встановити зв՚язок між написанням філософського щоденника і окремими фактами біографії філософа, а з іншого боку – доповнити цю біографію фактами інтуїтивно-містичного досвіду, свідчення якого надає цей текст. Наукова новизна полягає насамперед у введенні до наукового обігу раніше невідомого тексту видатного російського філософа. Встановлений подвійний характер цього тексту – з одного боку, він має форму філософського щоденника, з іншого – є підготовчими начерками до майбутньої книги. Показано, що на цьому етапі значну роль у формуванні релігійної філософії С. Франка відіграли ідеї Ф. Баадера. Відтворений творчий процес пошуку найбільш адекватної «формули», тобто позначення першореальності, яка є предметом «першої філософії», і яка, зрештою, знайшла вираження у назві книги «Незбагненне». Висновки. Текст «Перша філософія» дає можливість зануритися у творчу лабораторію С. Франка і прослідкувати, як протягом п՚яти років викристалізовувались назва і структура задуманої праці, її основна проблематика, як відбувався пошук форми і змісту тих положень, які увійшли до книги «Незбагненне», а також показати й ті тези чи сюжети, що не знайшли в ній подальшого обґрунтування. Текст «Перша філософія», з одного боку, відіграв для філософа роль своєрідної «проби пера», підготовки до безпосередньої роботи над «Незбагненним»; з іншого – має самостійну цінність як з точки зору з՚ясування витоків та процесу формування релігійної філософії Франка, так і з точки зору його власної змістовності.

Біографія автора

Геннадій Аляєв

доктор філософських наук, професор, завідувач кафедри філософії і соціально-політичних дисциплін, Полтавський національний технічний університет імені Юрія Кондратюка, Першотравневий пр., 24, Полтава, 36011, Україна (gealyaev@gmail.com); ORCID: https://orcid.org/0000-0001-6713-2014

Посилання

Aliaiev, G., & Rezvych, T. (Comps.). (2016). Perepiska S. Franka s V. Eliashevichem i F. Eliashevich [Correspondence of S. Frank with V. Elyashevich and F. Elyashevich]. Issledovaniia po istorii russkoi mysli [12]: Ezhegodnik za 2015 god Studies in Russian intellectual History [12]: Yearbook for 2015 (pp. 40–240). Moscow: Modest Kolerov [in Russian].

Aliaiev, G. (2010). Kategorialnaia eksplikatciia Absoliuta v filosofii S.L. Franka [Categorical explication of the Absolute in the philosophy of Simon Frank]. Zhyttia u vymirakh Absoliutu yak problema filosofii i kultury rosiiskoho Sribnoho viku – Life in the dimensions of the Absolute as a problem of philosophy and culture of the Russian Silver age (pp. 207–221). Drohobych [in Russian].

Aliaiev, G., & Rezvykh, T. (2017). «Pervaia filosofiia» Semena Franka, ili prolegomeny k knige «Nepostizhіmoe» [«The first philosophy» by Simon Frank, or prolegomena to the book «Unknowable»]. Issledo-vaniia po istorii russkoi mysli [13]: Ezhegodnik za 2016–2017 god Studies in Russian intellectual History [13]: Yearbook for 2016–2017 (pp. 7–38). Moscow: Modest Kolerov [in Russian].

Vospominaniia Tatiany Sergeevny Frank [Memories of Tatyana S. Frank]. (2006). In S. Frank, Saratovskii tekst Saratov text (pp. 182-222). Saratov [in Russian].

Kuvakin, V. (2014). Nepostizhimoe Semena Franka: esse o neizvestnosti [The Simon Frank՚s Unknowable: An Essay on the Unknown]. Мosсow [in Russian].

Obolevich, T. (2017). Semen Frank. Shtrikhi k portretu filosofa [Simon Frank. Strokes to the portrait of the philosopher]. Мosсow [in Russian].

Plotnikov, N. (1995). S. Frank o M. Haideggere. K istorii vospriiatiia Haideggera v russkoi mysli [S. Frank about M. Heidegger. To the history of Heidegger՚s perception in Russian thought]. Voprosy filosofii – Questions of philosophy, 9, 169–185 [in Russian].

Rezvykh, T. (2015). «Moia sudba menia ne bespokoit…»: S. Frank v okkupirovannoi Frantcii [«My fate does not bother me...»: Simon Frank in occupied France]. «Samyi vydaiushchiisia russkii filosof»: Filosofiia religii i politiki S. Franka – «The Most Eminent Russian Philosopher»: Simon Frank՚s Philosophy of Religion and Politics (pp. 195–240). Moscow [in Russian].

Rezvykh, T. (2017). Semen Frank konspektiruet Frantca Baadera [Simon Frank outlines Franz Baader]. Paradigma: Filosofsko-kulturologicheskii almanakh – Paradigm: Philosophical Cultural Almanac, 27, 177–187 [in Russian].

Frank, S. (1986). Predsmertnoe. Vospominaniia i mysli [Deathbed. Memories and thoughts]. Vestnik russkogo khristianskogo dvizheniiaBulletin of the Russian Christian movement, 146, 103–126 [in Russian].

Frank, S. (1990). Nepostizhimoe. Ontologicheskoe vvedenie v filosofiiu religii [The Unknowable. An Ontological Introduction to the Philosophy of Religion]. In S. Frank, Sochineniia – Works (pp. 181–559). Moscow: Pravda [in Russian].

Frank, S. (1995). Predmet znaniia: ob osnovakh i predelakh otvlechennogo znaniia [The subject of knowledge. On the basics and limits of abstract knowledge]. In S. Frank, Predmet znaniia. Dusha cheloveka – The subject of knowledge. Man՚s Soul (pp. 35–416). Sankt-Peterburg: Nauka [in Russian].

Frank, S. (2017). Razmyshleniia. Pervaia filosofiia [Reflections. First philosophy]. In G. Aliaiev & T. Rezvykh (Comps.), Issledovaniia po istorii russkoi mysli [13]: Ezhegodnik za 2016–2017 god Studies in Russian intellectual History [13]: Yearbook for 2016–2017 (pp. 39–134). Moscow: Modest Kolerov [in Russian].

Tcygankov, A., & Obolevich, T. (2018). Istoriia semi i tvorchestva S. Franka v perepiske L. Binsvangera i T. Frank [Semyon Frank՚s Life and Writingsin the Correspondence between Ludwig Binswanger and Tatyana Frank]. Filosofiia. Zhurnal Vysshei shkoly ekonomiki – Philosophy. Journal of The Higher School of Economics, 2 (2), 134–155 [in Russian].

Iantcen, V. (2002). Pisma russkikh myslitelei v bazelskom arkhive Fritca Liba: N. Berdiaev, Lev Shestov, S. Frank, S. Bulgakov (1926–1948) [Letters of Russian Thinkers in the Fritz Lieb Basel Archive: N. Berdyaev, Lev Shestov, S. Frank, S. Bulgakov (1926–1948)]. Issledovaniia po istorii russkoi mysli: Ezhegodnik za 2001–2002 gody Studies in Russian intellectual History: Yearbook for 2001–2002 (pp. 227–563). Moscow: Tri kvadrata [in Russian].

Boobbyer, Ph. (1995). S.L. Frank: the life and work of a Russian philosopher, 1877–1950. Ohio University Press.

Ehlen, P. (2009). Russische Religionsphilosophie im 20. Jahrhundert: Simon L. Frank. Das Gottmenschliche des Menschen. München: Verlag Karl Alber Freiburg

Frank, S. (2013). Das Absolute. Frank Werke, Bd. 8. Lebendiges Wissen. Aufsätze zur Philosophie (pp. 266–281). München: Alber, Freiburg.

Frank, S. (1926). Die russische Weltanschauung. Charlottenburg 2, Pan-Verlag Rolf Heise.

Nasarova, O. (2017). Das Problem der Wiedergeburt und Neubegründung der Metaphysik am Beispiel der christlichen philosophischen Traditionen. Die russische religiöse Philosophie (Simon L. Frank) und die deutschsprachige neuscholastische Philosophie (Emerich Coreth). München: Herbert Utz.

Stammer, D. (2016). Im Erleben Gott begegnen: Zur philosophischen Theologie Simon L. Franks. München: Verlag Karl Alber.

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-06-18

Номер

Розділ

Статті