ЕТЮД ПРО С.С. АВЕРИНЦЕВА

Автор(и)

  • Тетяна Суходуб

DOI:

https://doi.org/10.24919/2522-4727.41.168555

Ключові слова:

філософський світогляд С.С. Аверинцева, філософія і філологія як інтелектуальні культури, «одноосібна відповідальність» як принцип життя, європейський раціоналізм, ідеологія тоталітаризму, доля християнина в ХХ ст.

Анотація

Анотація. Стаття присвячена аналізу філософського світогляду культуролога, естетика, літературознавця, філолога, знавця християнської традиції, енциклопедиста С.С. Аверинцева (1937–2004). Робота написана в жанрі етюду. Вибір такого способу міркування визначений тим, що особистість і творча спадщина С.С. Аверинцева розглянуті як культурне явище ХХ ст. У цьому плані етюд (якщо виходити з латинського аналога цього слова – studium) дає можливість одночасно міркувати і пізнавати, вивчати і навчатися, інакше кажучи, «етюдне» мислення передбачає намагання, старанність у навчанні і розуміння, пред՚явлення результатів осмислення. Мета статті. Розглянути філософський світогляд С.С. Аверинцева в контексті його роздумів про культурні підстави європейського людства і трагізм історії ХХ ст. Методологія. У дослідженні автор спирається на один з основоположних принципів сучасної (постнекласичної) методології – урахування аксіологічного виміру людського буття, що допомагає в духовно-культурному контексті розглянути тоталітарну ідеологію як прикмету історії ХХ ст., на що особливу увагу звертав С.С. Аверинцев. Висновки. Своєрідну «формулу» культури європейського людства С.С. Аверинцев бачить у раціоналізмі як системі мислення, створеному грецькою культурою, схоластичною і «новочасною». В основі цієї традиції – філософія, віра і закон, державний порядок. Що стосується інтелектуальної культури, то вона представлена передовсім двома формами – філологією і філософією. Мислитель аргументує неприпустимість їх змішування, позаяк специфіка філології – у роботі над словом, текстом; філософії – у створенні концепцій світобачення. Проте на основі текстів Аверинцева автор показує, що змістовно філософія і філологія близькі, бо передовсім демонструють одну й ту саму турботу – турботу про культуру людяності. Панування ж у сучасних суспільствах «духу ненауковості», «духу абстракції» – головна причина існування тоталітарних ідеологій, в основі яких лежать принципи нетерпимості, ненависті до всіх Інших, не схожих та інакших, але без яких єдине загальнолюдське ціле буде неповним. У політичних режимах, що використовують таку ідеологію, С.С. Аверинцев бачив «нову віру», яка прагне замінити собою традиційні релігії з допомогою насильства і пропаганди. Культура за таких обставин, закономірно, підпадає під диктат політики, результатом чого є нові, більш витончені, а тому менш помітні форми тоталітаризму.

Біографія автора

Тетяна Суходуб

кандидат філософських наук, доцент кафедри філософії, Центр гуманітарної освіти Національної академії наук України, вул. Трьохсвятительська, 4, Київ, 01001, Україна (borftata@gmail.com); ORCID: http://orcid.org/0000-0002-7801-8126

Посилання

Averintcev, S. (2006a). AD FONTES! (Afiny. Ierusalim. Rim). Tezisy [AD FONTES! (Athens. Jerusalem. Rome). Theses]. In K.B. Sigov (Comp.), Chelovek. Istoriia. Vest – Person. Story. News (pp. 436–439). Kyiv: Dukh i litera [in Russian].

Averintcev, S. (2006b). Vizantiiskii kulturnyi tip i pravoslavnaia dukhovnost: nekotorye nabliudeniia [Byzantine cultural type and Orthodox spirituality: some observations]. In K.B. Sigov (Comp.), Chelovek. Istoriia. VestPerson. Story. News (pp. 403–421). Kyiv: Dukh i litera [in Russian].

Averintcev, S.S. (1989a). Vladimir Solovev. Stati i pisma. K kharakteristike russkogo uma [Vladimir Solovyov. Articles and letters. To the characteristic of the Russian mind]. Novyi mir New world, 1, 194–198 [in Russian].

Averintcev, S.S. (1989b). Dva rozhdeniia evropeiskogo ratcionalizma [The two births of European rationalism]. Voprosy filosofiiQuestions of Philosophy, 3, 3–13 [in Russian].

Averyntsev, S. (2001a). Koly ruka ne styskaietsia v kulak [When the hand does not squeeze into the fist]. Dukh i LiteraSpirit and Liter, 7–8, 67–73. Kyiv: Natsionalnyi universytet «Kyievo-Mohylianska Akademiia» [in Ukrainian].

Averintcev, S. (2008). Kreshchenie Rusi i put russkoi kultury [Baptism of Russia and the way of Russian culture]. In K.B. Sigov (Comp.), Druzhba: ee formy, ispytaniia i daryFriendship: its forms, trials and gifts (pp. 410–420). Kyiv: Dukh i Litera [in Russian].

Averyntsev, S. (2001b). Podolannia totalitaryzmu yak problema: sproba oriientatsii [Overcoming totalitarianism as a problem: an orientation attempt]. Dukh i Litera Spirit and Liter, 7-8, 6–15. Kyiv: Natsionalnyi universytet «Kyievo-Mohylianska Akademiia» [in Ukrainian].

Averintcev, S.S. (1969). Pokhvalnoe slovo filologii [Commendable word of philology]. IunostYouth, 1, 98–102. Retrieved from https://royallib.com/read/averintsev_sergey/pohvalnoe_slovo_filologii.html#0 [in Russian].

Averintcev, S.S. (2005). Razlichenie znakov vremeni: khristianskoe otnoshenie k istorii [The distinction of the signs of the time: a Christian attitude to history]. In K.B. Sigov (Comp.), Lichnost i traditciia: Averintcevskie chteniiaPersonality and Tradition: Averintsev Readings (pp. 389–398). Kyiv: Dukh i Litera [in Russian].

Averyntsev, S.S. (1999). Sofiia – Lohos: slovnyk [Sofia – Logos: Dictionary]. Kyiv: Dukh i Litera [in Ukrainian].

Baumeister, A. (2005). Pravoslavnyi myslitel v kontekste evropeiskoi kultury: «napriazhennye protivochuvstviia» S. Averintceva [Orthodox thinker in the context of European culture: «tense oppositions» by S. Averintsev]. In K.B. Sigov (Comp.), Lichnost i traditciia: Averintcevskie chteniiaPersonality and Tradition: Averintsev Readings (pp. 318–332). Kyiv: Dukh i Litera [in Russian].

Gorskii, V. (2005). Chitaia Averintceva: Kievskaia Rus kak fenomen religiozno-filosofskoi kultury [Reading Averintsev: Kievan Rus as a phenomenon of religious and philosophical culture]. In K.B. Sigov (Comp.), Lichnost i traditciia: Averintcevskie chteniiaPersonality and Tradition: Averintsev Readings (pp. 280–294). Kyiv: Dukh i Litera [in Russian].

Malakhov, V. (2005). K kharakteristike stilia S.S. Averintceva: artikuliatciia niuansa [To the characteristic of the style of S.S. Averintseva: articulation of nuance]. In K.B. Sigov (Comp.), Lichnost i traditciia: Averintcevskie chteniiaPersonality and Tradition: Averintsev Readings (pp. 295–305). Kyiv: Dukh i Litera [in Russian].

Meerson-Aksenov, M., protoierei. (2005). Sergei Averintcev: Propoved khristianskoi chelovechnosti [Sergey Averintsev: Preaching Christian Humanity]. In K.B. Sigov (Comp.), Lichnost i traditciia: Averintcevskie chteniiaPersonality and Tradition: Averintsev Readings (pp. 220–225). Kyiv: Dukh i Litera [in Russian].

Sedakova, O. (2010). Apolohiia ratsionalnoho. Serhii Serhiiovych Averyntsev [Apology of rational. Sergey Averintsev]. Dukh i LiteraSpirit and Liter, 21, 297–312. Kyiv: Natsionalnyi universytet «Kyievo-Mohylianska Akademiia» [in Ukrainian].

Sedakova, O. (2004). Slovo Averyntseva [Word Averintseva]. Dukh i LiteraSpirit and Liter, 13–14, 13–20. Kyiv: Natsionalnyi universytet «Kyievo-Mohylianska Akademiia» [in Ukrainian].

Khaidegger, M. (1993). Vremia kartiny mira [Time painting the world]. In M. Khaidegger, Vremia i bytie: stati i vystupleniia Time and Being: Articles and Speeches (pp. 41–62). Moscow: Respublika [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-06-18

Номер

Розділ

Статті