НОВЕ ПЕДАГОГІЧНЕ МИСЛЕННЯ: ІСТОТНІ ХАРАКТЕРИСТИКИ
DOI:
https://doi.org/10.24919/2522-4727.41.168523Ключові слова:
мислення, педагогічне мислення, нове педагогічне мислення, освіта, суб՚єктність культури, цілісність вихованняАнотація
Мета. У статті ставиться завдання розкрити істотні характеристики нового педагогічного мислення. Методологія. У статті застосована методологія діалектики як логіки і теорії пізнання, що передбачає розгляд проблеми у царині всезагального (конкретно-всезагального, а не абстрактно-загального), теоретичну аналітику руху понять як форми здійснення думки, як способу її занурення у сутність процесу. Теоретичною основою дослідження є розуміння сутності освітнього процесу як становлення людської суб՚єктивності у процесі діяльного розпредметнення досвіду попередніх поколінь. Наукова новизна. У статті стверджується, що педагогічне мислення треба розуміти не як певний професійний вияв інтелектуальної діяльності зі своєю специфікою, а як здатність здійснювати діяльність відповідно до сутності освітнього процесу. Нове педагогічне мислення тлумачиться не у руслі пошуків абстрактних ознак певної «новизни», створення «нових педагогічних технологій», а як таке мислення, яке здатне реально й адекватно розв՚язувати суперечності сучасного стану освіти. Тому нове педагогічне мислення позиціонує себе саме як мислення (з необхідною рефлексією на свій категоріальний лад) і як власне педагогічне, орієнтуючись на сутність освітнього процесу як найскладнішої реальності у світі. До його характерних ознак належить: здійснення педагогічного спілкування як суб՚єкт-суб՚єктних стосунків, активація змісту навчання як власне культури і, тим самим, – як «третього суб՚єкта» освітнього процесу, забезпечення реальної цілісності виховання (зокрема, не «моральне виховання», а моральнісність усього виховного процесу). Висновки. Для оволодіння новим педагогічним мисленням потрібна наявність певного мінімуму філософської культури педагогів, а тому система підготовки майбутніх вчителів потребує радикальної зміни.
Посилання
Batishchev, G. (2015a). Chelovek sovershenstvuiushchiisia [A Man is Improving]. In G.S. Batishchev, Filosofsko-pedagogicheskie proizvedeniia. Tom 2: Raboty 1980-kh godov – Philosophical and Pedagogical Works. Vol. 2: Works of the 1980s (pp. 274–282). Biisk: FGBOU VPO «AGAO» [in Russian].
Batishchev, G. (2015b). Nachinat s sebia [Starting from yourself]. In G.S. Batishchev, Filosofsko-pedagogicheskie proizvedeniia. Tom 2: Raboty 1980-kh godov – Philosophical and Pedagogical Works. Vol. 2: Works of the 1980s (pp. 283–288). Biisk: FGBOU VPO «AGAO» [in Russian].
Batishchev, G. (2015c). Tvorchestvo i novoe pedagogicheskoe myshlenie: ot dialektiki mezhdusubektnosti k proektu «Sistema obnovleniia vospitatelnykh protcessov» [Creativity and New Pedagogical Thinking: from the dialectic of intersubject to the project «System for the update of educational processes»]. In G.S. Batishchev, Filosofsko-pedagogicheskie proizvedeniia. Tom 2: Raboty 1980-kh godov – Philosophical and Pedagogical Works. Vol. 2: Works of the 1980s (pp. 263–274). Biisk: FGBOU VPO «AGAO» [in Russian].
Vishniakova, S. (1999). Professionalnoe obrazovanie: Slovar. Kliuchevye poniatiia, terminy, aktualnaia leksika [Vocational Education Dictionary. Key concepts, terms, actual vocabulary]. Moskva: NMTc SPO. Retrieved from https://www.psyoffice.ru/6-1057-novoe-pedagogiches-koe-myshlenie.htm [in Russian].
Vozniak, V. (2008). Spivvidnoshennia rozsudku i rozumu yak fílosofsko-pedahohichna problema [Value of reason and mind as a philosophical-pedagogical problem]. Drohobych: Redaktsiino-vydavnychyi viddil Drohobytskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Ivana Franka [in Ukrainian].
Vozniak, V., & Limonchenko, V. (2014). Kultura yak «tretii subiekt» osvitnoho protsesu [Culture a is the «third subject» of the educational process]. In N. Skotna & O. Tkachenko et al. (Eds.), Problemy humanitarnykh nauk: zbirnyk naukovykh prats Drohobytskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Ivana Franka. Seriia «Filosofiia» – Problems of the humanities. Series of «Philosophy»: a collection of scientific works of Drohobych Ivan Franko State Pedagogical University, 23, 14–28. Drohobych: Vydavnychyi viddil DDPU imeni Ivana Franka [in Ukrainian].
Vozniak, V., & Zaiats, T. (2015). Liudianist yak neobkhidna katehoriia novoho pedahohichnoho myslennia [humanity as a necessary category of the new pedagogical school]. In N. Skotna & O. Tkachenko et al. (Eds.), Problemy humanitarnykh nauk: zbirnyk naukovykh prats Drohobytskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Ivana Franka. Seriia «Filosofiia» – Problems of the humanities. Series of «Philosophy»: a collection of scientific works of Drohobych Ivan Franko State Pedagogical University, 35, 4–12. Drohobych: Vydavnychyi viddil DDPU imeni Ivana Franka [in Ukrainian].
Zinchenko, V., & Morgunov, E. (1994). Chelovek razvivaiushchiisia: ocherki rossiiskoi psikhologii [Man Developing: Essays on Russian Psychology] (2nd ed., rev.). Moskva: Trivola [in Russian].
Lobastov, G. (2004). K logicheskim opredeleniiam soznaniia: E.V. Ilenkov i I. Kant [To logical definitions of consciousness: E.V. Ilenkov and I. Kant]. Voprosy filosofii – Questions of philosophy, 3, 56–65 [in Russian].
Lobastov, G. (2008). Bytie i myshlenie: k nachalam dialekticheskoi logiki [Being and thinking: to the beginnings of dialectical logic]. In V. Tolstykh (Ed.), Evald Vasilevich Ilenkov – Evald Ilyenkov (pp. 84–119). Moskva: Rossiiskaia politicheskaia entciklopediia (ROSPEN) [in Russian].
Petrovskii, A.V. (Ed.). (1989). Novoe pedagogicheskoe myshlenie [New pedagogical thinking]. Moskva: Pedagogika [in Russian].
Kansanen, P. (1991). Pedagogical Thinking: The Basic Problem of Teacher Educatio. European Journal of Education, 26 (3), 251–260.
Salminen, J., & Annevirta, T. (2016). Curriculum and Teachers՚ Pedagogical Thinking When Planning for Teaching. European Journal of Curriculum Studies, 3 (1), 387–406. Retrieved from http://pages.ie.umi-nho.pt/ejcs/index.php/ejcs/article/view/126/63.
Snir, I. (2017). Minima Pedagogica: Education, Thinking and Experience in Adorno. Journal of Philosophy of Education, 51 (2). doi: 10.1111/1467-9752.12238.
Talvio, M. (n.d.). Pedagogical thinking and decision-making of teacher educators. Retrieved from http://www.leeds.ac.uk/educol/documents/00002380.htm.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2019 Проблеми гуманітарних наук. Серія Філософія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Розробляючи положення видавничої політики збірника фахового наукового видання Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка «Людинознавчі студії. Серія Педагогіка” , редакція спиралась на рекомендації Комітета з етики публікацій – Committee on Publication Ethics (COPE), досвід роботи українських і закордонних наукових товариств, організацій та редакцій наукових видань, а також керувалась Етичним кодексом ученого України. Суспільство має бути впевненим у чесності науковців та достовірності результатів їхніх досліджень. На жаль, в багатьох країнах спостерігалися серйозні порушення етики, які підірвали авторитет науки та довіру суспільства до вчених. Щоб запобігти такому розвиткові подій в Україні, всі науковці мають усвідомлювати важливість високоетичної поведінки та свою відповідальність за формування громадської думки щодо науки.
Етичні зобов’язання авторів
- Основний обов’язок автора полягає в тому, щоб надати точний звіт про проведене дослідження, а також об’єктивне обговорення його значущості. Автори повинні представити свої результати чітко та однозначно, так що їхні висновки можуть бути підтверджені іншими вченими, без підробки отримання даних або неналежного маніпулювання ними.
- Автори статей несуть усю повноту відповідальності за зміст статей і за сам факт їх публікації.
- Автор повинен цитувати ті публікації, які здійснили визначальний вплив на сутність роботи, що викладалася, а також ті, які можуть швидко познайомити читача з більш ранніми роботами, важливими для розуміння цього дослідження. Необхідно також належним чином вказувати джерела принципово важливих матеріалів, використаних у цій роботі, якщо ці матеріали не були отримані самим автором.
- Недопустимим є представлення плагіату в якості оригінальної роботи та подання до публікації раніше опублікованої статті. У випадках виявлення зазначених фактів відповідальність несуть автори наданих матеріалів.
- Співавторами статті мають бути все ті особи, які доклали значний науковий внесок у представлену роботу і які розділяють відповідальність за отримані результати. Автор, який представляє рукопис до публікації, відповідає за те, щоб до списку співавторів були включені тільки ті особи, які відповідають критерію авторства та бере на себе відповідальність за згоду інших авторів статті на її публікацію в журналі.
- Автори повинні повідомити редактора про будь-який потенційний конфлікт інтересів, на які могла б вплинути публікація результатів, що містяться в цьому рукописі.
- Автори повинні чітко вказати джерела всієї процитованої або представленої інформації та мають належним чином оформити посилання на літературні джерела, що використані у роботі, відповідно до вимог ДСТУ ГОСТ 7.1:2006.
- Редколегія має право відмовити у публікації статті за умов недотримання вимог редакції.
Договір про передачу авторських прав
«___» ____________201__ р. |
м. Дрогобич
Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка, як засновник та видавець наукового журналу «Людинознавчі студії: збірник наукових праць Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. Серія «Педагогіка» (далі – «Видавець») в особі ректора Скотної Надії Володимирівни, який діє на підставі Статуту, з одного боку, та Автор (и):
|
|
(прізвище, імʼя, по-батькові автора (ів))
(далі – Автор), з іншого боку, разом іменовані «Сторони», підписали цей Договір про наступне:
1. Автор (и) безоплатно надає Видавцю виняткові права на друк та використання письмового твору (далі – «Стаття»)
|
включно права дозволяти або забороняти використання Статті або її частини третіми особами, у будь-якій формі і будь-якими способами.
2. З моменту підписання цього Договору, за умови прийняття Статті до друку, Видавцеві належить виняткове право оприлюднити, редагувати, адаптувати, модифікувати, перекладати на будь-яку мову, видавати, а також розповсюджувати Статтю необмеженим накладом у будь-якому вигляді та форматі на будь-яких носіях інформації і будь-якими способами.
3. Ця передача авторських прав здійснюється на весь термін дії авторського права на вказану Статтю і має силу на території всіх країн світу.
4. Всі копії Статті, як паперові, так і електронні, мають містити інформацію про авторські права Видавця і повне бібліографічне посилання на Статтю.
5. Видавець підтверджує збереження за Автором наступних прав:
- патентні права, права на торгівельні марки і права на будь-які процеси, речовини, матеріали та методики, описані в Статті;
- права на виготовлення різних копій, зокрема електронних, винятково для власного використання колегами Автора за умови, що копії Статті не будуть використані ним для продажу та для систематичного розповсюдження;
- права наступного використання Автором всієї Статті або будь-яких її частин в оглядах, дисертаційних роботах, книгах, лекціях.
6. Автор гарантує, що ця Стаття не була раніше надрукована і не буде надрукована будь-де до її публікації Видавцем, а також те, що авторські права на її публікацію не передавались іншим видавництвам.
7. Автор гарантує, що ця Стаття є оригінальною роботою Автора і не є копією будь-якої іншої роботи. Автор гарантує, що ним одержано всі необхідні дозволи на використання матеріалів в своїй Статті, що охороняються авторським правом.
8. Автор гарантує, що використання Видавцем авторських прав, набутих внаслідок цього Договору, не спричинить порушення авторських прав будь-яких осіб або організації, а також не призведе до розголошення секретних або конфіденційних відомостей.
9. Дія цього Договору регулюється чинним законодавством України.
10. Всі доповнення, додатки, акти складаються сторонами в письмовому вигляді і підписуються вповноваженими представниками Сторін.
11. Цей Договір складено в двох примірниках по одному для кожної із Сторін.
12. Реквізити та підписи Сторін:
Автор
| Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка |
(П.І.Б.)
| вул. Івана Франка 24, м. Дрогобич, Львівська обл., 82100, Україна |
(Адреса)
| Ректор Скотна Н.В. |
Підпис ---------------------- |
--------------------------- |